Harjunpää ja pahan pappi on pitkä elokuva, joka perustuu kirjailija ja ylikonstaapeli Matti Yrjänä Joensuun samannimiseen teokseen.
Elokuvan päähenkilö on Joensuun kirjoista tuttu rikosylikonstaapeli Timo Harjunpää. Oman tyttären traaginen kuolema koettelee Harjunpäätä sekä hänen perhettään. Harjunpään vaimon Elisan tulessa uskoon, Harjunpää pakenee ahdistustaan työpaikalle, outojen metrosurmien tutkimuksiin. Tutkimusten edetessä synkät tapahtuvat alkavat kuitenkin lähestyä kohti Harjunpäätä itseään. Harjunpää on nähnyt ihmiselämän lohduttomimmat puolet, mutta milloinkaan hän ei ole kohdannut pimeyden voimia näin musertavan voimakkaina.
________________
En ole mikään iso kotimaisten elokuvien fani. Johtuuko se siitä, että mielestäni täällä ei osata tehdä kiinnostavia elokuvia, vai johtuuko se siitä, että tuotannot ovat rahanpuutteen vuoksi usein kankeita ja tökeröitä. Tämän kohdalla päätin kuitenkin antaa Suomielokuvalle mahdollisuuden. Elokuvassa on ainesta. Tarina on hyvä, näyttelijät ammattitaitoisia. Irinan ja Peterin kemia toimii loistavasti (Miksiköhän ; ). ) Teksti on sujuvaa, eikä tunnu kenenkään suussa kankealta, mutta…. Elokuvan draama ei oikein toimi. Kohtaukset hyppivät asiasta toiseen, eikä mitään kaarta oikein viedä loppuun asti. Tarina tuntuu sekavalta ja saikin elokuvan puolivälissä katselemaan vaivautuneen kelloa, joko täältä kohta pääsee pois. Ohjaaja yrittää fiilistellä tunnelmakuvilla, mutta ne ei oikein toimi kun tarinan kerrontakin kangertelee. Olen monesti miettinyt tätä samaa asiaa suomalaisten elokuvien kohdalla, miksi tarinaa ei saada toimimaan vaikka kaikki muuten tuntuu olevan kohdallaan. Johtuuko se siitä, että suomalaisessa koulussa ei opeteta draamaa ja muutaman vuoden ohjaajankoulutus ei ohjaajille siihen riitä? Vai johtuuko se siitä, että suomalainen ohjaaja ajattelee ettei elokuvasta kuitenkaan tule taloudellisesti kannattava pienillä suomalaisilla markkinoilla. On vaan kiire päästä tekemään elokuvaa. Unohdetaan se pikku katsoja ja tehdään elokuvaa elokuvan tekemisen ilosta itselleen. Kyllähän tarina varmaan on selvä sen tekijöille, koska sen parissa tehdään töitä pitkä rupeama. Harmi, että katsoja unohdetaan. Tästä olisi saanut paljon paremman, mikäli olisi käytetty hieman enemmän aikaa tarinan kerrontaan. Jos ohjaajan oma ammattitaito ei riitä, ainahan voi pyytää apua tarinan jäntevöittämiseen. Harmi, että hyvä tarina, hyvät ammattitaitoiset näyttelijät ja siinä sivussa koko elokuva jätetään puolitiehen. Onneksi elokuvan loppupuolella saadaan hieman kiinni tarinasta ja elokuvan loppu onkin ihan OK katsottavaa.
Detective Sergeant Timo Harjunpää of the Helsinki Violent Crimes Unit is an honest and conscientious cop;one of the city’s very best;who loses his daughter in tragic circumstances. Despite the support he receives;Timo is unable to recover from his loss.
___________________
I’m not a big fan of domestic films . Is it the fact that, in my opinion here does not know how to make interesting movies, or due to the fact that the productions are due to lack of money often stiff and amateurish . This case , however, I decided to give Finland a movie a chance. The film is material . The story is good , the actors professional. Irina and Peter’s chemistry works great ( I wonder why ; ) . ) The text is smooth and does not feel anyone’s mouth rigid, but …. Movie drama does not really work . The scenes are jumping on to another, and no arc properly take until the end . The story seems confusing , and got to watch a movie in the mid bothered to watch , either here can point out . Director tries to amphiphilic atmosphere with images, but they do not really work when I tell the story goes falters . I have often wondered this same thing for Finnish films, why the story does not get to work even if all else seems to be correct. Is it the fact that the Finnish school does not teach drama, and a few years of pilot training is not enough counselors to ? Or is it the fact that the Finnish director thinks that the film not be economically viable for small Finnish market . There is a rush to get to make a film . Let’s forget the little viewer and makes a movie a movie the joy of doing for themselves . Of course story probably is clear the authors , because the work is being conducted work for a long spell . It’s too bad that the viewer will forget . This would have been much better if would have used a little more time for story-telling . If the pilot’s own skills is not enough, you can always ask for help stricty story . It’s a shame that a good story, a good professional actors and on the side, the whole film is left unfinished. Fortunately, the film towards the end of the story a little bit to catch a movie and the rest is okay to watch.
(translation by Google)
***
Ohjaaja/ Director: Olli Saarela
Pääosissa/ Starring: Peter Franzen, Irina Björklund, Jenni Banerjee, Sampo Sarkola, Rosa Salomaa, Niilo Syväoja, Jorma Tommila, Ville Virtanen, Tommi Korpela, Maria Järvenhelmi
ictures: www.finnkino.fi/ internet
Trailer: www.youtube.com
Synopsis: www.finnkino.fi / www.imdb.com
Vastaa